Project: Fietskerk

Volg ons project en zijn vooruitgang op de voet!

"Wanneer kerk en fiets mekaar ontmoeten..."

Tijdens de jaren 2012 - 2013 raakte bekend dat onze kerk geen prioritaire kerk meer zou zijn in de toekomst.

We zouden het jammer gevonden hebben dat de kerk, na de buitenrestauratie (2016) in de toekomst niet zo vaak meer zou gebruikt worden.

Daarom dat de kerkraad reeds in 2012 de hoofden voor de eerste maal bij mekaar gestoken heeft en om de kerk van een nevenbestemming te voorzien.

Na veel vergaderen kwam de kerkraad eensgezind met het voorstel naar buiten om van onze kerk (gedeeltelijk) een FIETSKERK te maken.

Onze kerk ligt op een boogscheut van het parcours van De Ronde Van Vlaanderen, tussen de Muur en de Bosberg!

Bijna dagelijks rijden er recreanten en wielerliefhebbers langs dit parcours en ook langs onze kerk (Onkerzeleberg!).

Met ons project zouden we deze mensen een “adempunt” kunnen aanbieden, waar rust, religie en fietsbeleving met elkaar hand in hand gaan.

Het Globale Kerkenbeleidsplan (inclusief ons fietskerkproject!) van Groot-Geraardsbergen kreeg op 29 augustus 2016 zowel groen licht van het Bisdom als van de Stad.

Het Architectenbureau Bressers (Gent), die ook de buitenrestauratie tot een goed einde gebracht heeft, werd onmiddellijk terug aan het werk gezet!

Daarnaast werd er op 1 juni 2017 een “Werkgroep Fietsproject” opgestart, met vertegenwoordiging van cultuur, sport, dorpsraad, ….

Deze stuurgroep komt ondertussen maandelijks bij elkaar en levert mooi voorbereidend werk af.

De fietsbelevingsruimte zal een permanente stek krijgen in de linkerzijbeuk van de kerk. Bovendien wordt ook gewerkt aan een buitenbelevingsproject met o.a. een “fietsrustpunt” onderaan de kerktrappen.

Jaarlijks organiseren we een "Weekend van de fiets" en belichten we een aspect van recreatieve fietsbeleving of wielergeschiedenis van Geraardsbergen

Coördinator Project Fietskerk: Johan Quintelier - 0468 11 49 36 --  johan.quintelier@telenet.be